onsdag 14. juli 2010

Tak og vegger

Da var det på tide med et lite kjøkkeninnlegg med ikke fullt så fine bilder igjen... Det vi satte i gang med etter at alt det gamle var fjernet, var å etterisolere veggene. Vi satte opp en haug av meter med lekter og så var det min jobb å skjære opp og stappe inn den fine og ikkekløende isolasjonen...
Fikk kjapt inn teknikken. Så kjapt at jeg ikke rakk å ta bilde av hele veggen før veggplatene begynte å komme opp også... Vi valgte å bruke mdfplater så vi slapp kvistlakk, noe jeg er veeeeldig glad for med tanke på at det var min jobb å gjøre sånt...
Og det går jo ganske mye fortere også å sette opp disse platene. Bare skjære til og hive på... Det ser i hvert fall veldig enkelt ut når det er noen som har gjort det før som gjør det. Finerplater satte vi opp bak på strategiske steder der vi visste det kom til å henge veggskap, vifter ol. Litt mere hold i det da... Og selvfølgelig hadde jeg det klart hvordan ting skulle være. Alt var vel egentlig ferdig planlagt et par dager etter at jeg flyttet inn... :)
Det er ikke barebare å ha et gammelt hus. Det er ikke en ting som er rett, alt er skjevt! Så det å senke taket for å isolere det samt montere spotter tok litt lenger tid enn det vi håpet på, samtidig som det egentlig gikk ganske fort i forhold til mye annet.
Elektrikern måtte trå til igjen og monterte kasser (finnes sikkert en fæncy uttrykk for det) sånn at spottene får luft oppi all isolasjonen. Veldig greit å kunne legge opp til det da det passet oss og slippe å være avhengig at en svindyr slapp mann skulle gjort det når det passet han... :)
Alt dette var egentlig ganske kjedelig... Det morsomste er jo når ting virkelig begynner å synes. Skap, maling vinduer, lister og alt det der. Neste oppgave var nemlig å legge panel og lister i taket samt male veggene og selvølgelig alles drømmejobb... male lister... :)

Ingen kommentarer: