mandag 13. september 2010

Ang NIBs soveromsutfordring

Hver mnd har NIB en utfordring til oss bloggere. Kjempe morro! Ikke minst får vi samlet alle bildene innenfor et tema og vi (i hvert fall jeg) får masse inspirasjon til egne prosjekter. Men, så er nå dette også en konkurranse... Alle har ulike meninger om hvilke bilder som er best og sånn vil det alltid være. Bra er det, hvis ikke så hadde det jo ikke vært noe spennende... Denne gangen var det soverom som stod for tur. Jeg sendte inn et bilde for første gang uten noen som helst forventninger om å komme videre (forhåpningene var selvsagt der).
*
 Jeg ser det har vært en diskusjon om finalistene og mange har kommentert dette. Siden dette er første gang jeg er med, så er jeg litt usikker på hva jeg mener. Kanskje dere kan hjelpe meg? Personlig, når jeg ser på andres blogger, så er bra bilder noe av det viktigste for meg. Lyssetting og oppsett er alfa og omega, men jeg har vel kanskje en interesse for det litt over gjennomsnittet... Jeg vet at jeg selv ikke klarer å få det til, men jeg vet alikevel hve et bra bilde er... Ofte ser jeg gjennom et innlegg uten i det hele tatt å ha lest ett ord!
*
Men tilbake til konkurransen. Jeg må stadig minne meg selv på at dette ikke er en fotokonkurranse... Men alikevel så må jeg ærlig innrømme at jeg ble litt forvirret denne gangen. Når et bilde har så dårlig lys at jeg ikke en gang klarer å se hvilke farge det er på sengetøyet, så synes jeg det er litt rart at bildet er topp 10... Soverommet er sikkert kjempe hyggelig, det er ikke det, men med over 170 bidrag trenger jeg ikke å lete lenge etter et som er bedre... Dette er ikke for å klage eller noe, NIB gjør en kjempejobb og den er helt sikkert ikke enkel.
*
Dette er kun min oppfattelse og det er på ingen måte meningen å henge ut noen som helst. Jeg stiller bare et lite spørsmålstegn ved selve konkurransen. Hva med å få en oversikt over hva som faktisk blir lagt til grunn ved utvelgelsen? Hva er det NIB ser etter, hva er et bra bilde i NIBs øyne? Det er jo så fine premier at jeg tror helt sikkert det er flere enn meg der ute som vil legge inn et ekstra gir for å få til bra bilder.
*
Jeg er spent på å høre hva dere mener. Burde det vært mer "profesjonelt" nå som det er så mange påmeldte (selv om det er på hobbybasis), eller bør det holdes på det nivået det er nå?

*

2 kommentarer:

Bettum Villa sa...

Heisann!

Skjønner forsåvidt hva du mener og er enig om at bildene bør være gode for å komme på topp 10. MEN det er jo ikke bare det som er viktig... synes jeg. Det viktigste er at jeg blir inspirert. Det kan jeg jo bli selv om bildet er i det mørkeste laget.

Synes NIB gjør en veldig god jobb, men jeg ville gjerne sett enda mer mangfold på toppen.
Sånn ellers så har NIB vært flinke til å nevne kriterier i tidligere konkuransser (men kanskje ikke i denne?)

Godt innlegg! Klem Madelén

ralfefarfars paradis sa...

Nydelig soverom dere har;) Herlig farge på den senga;)
Når det gjelder NIB- så trodde jeg før at når det var en utfordring- så var det hele innlegget man laget som var grunnlaget for vurderingen- og ikke bare et bilde. Slik at man f.eks ser på hele soverommet- men nå så får jeg inntrykk av at det er et bilde og ferdig med det- og da blir det jo ikke nødvendigvis det vakreste soverommet som "vinner"- men det beste bildet...i mine øyne mister man litt av helheten med interiør når man bare vurderer ut fra et bilde- og ikke hele innlegget. Jeg synes også at bildene bør være fine- ikke alt for mørke- men heller ikke alt for lyse-jeg blir sliten i øyene av å se på blogger med masse lyse bilder.
Uansett så er det flott med inspirasjon;)